wtorek, 14 lutego 2017

Topinambur - słonecznik bulwiasty skromna roślina która potrafi zaskoczyć

Informację o topinamburze trafiły w moje ręce przy okazji wyszukiwania kolejnych informacji na temat odżywiania. Ta z pozoru skromnie wyglądająca roślina może przynieść wiele korzyści dla naszego organizmu.


Co to jest topinambur ?


 Fot. Robin/Wikimedia Commons, lic. CC BY-SA 2.0
Topinambur czyli słonecznik bulwiasty jest gatunkiem rośliny z rodziny astrowatych pochodzący z Ameryki Północnej. Roślina została rozpowszechniona po kontynentach jako roślina jadalna, pastewna, jak i ozdobna. Znana była Indianom zanim przybył do nich Krzysztof Kolumb.
Uprawiać można ją z łatwością w polu jak i w donicy, nie jest wymagająca i uwaga - z łatwością sama się rozsiewa dlatego jeśli chcemy zabawić się w mini-rolnika musimy pamiętać aby wykopać na zimę absolutnie 100% rośliny, ponieważ w innym wypadku szybko opanuje nasz ogródek ;). Bulwami mogą się żywić ludzie oraz zwierzęta.
Kwiaty topinamburu przypominają zminiaturyzowane kwiaty słonecznika, również świetnie nadają się na ozdobę do wazonu. 
W smaku bulwy przypominają połączenie ziemniaka i orzechów, jedni je pokochają, zaś inny może nie posmakować. Można jeść go na surowo, jak i upieczonego lub ugotowanego. Osobiście mi bardzo posmakował na surowo.

Czy dobry na wszystko ?

Topinambur jest rośliną bardzo bogatą w składniki odżywcze, polecany szczególnie osobom po chemioterapii lub diabetykom. Pobudza organizm do oczyszczania z toksyn, sprawdza się w problemach z wypróżnianiem i działa osłonowo na wątrobę i drogi moczowe (zapobiega zakażeniom dróg moczowych). Topinambur obniża poziom cholesterolu i reguluje ciśnienie. 
Topinambur wspomaga pracę układu nerwowego m.in. działa przeciwstresowo oraz poprawia zdolność koncentracji.

Najwięcej składników odżywczych bulwy mają zaraz pod skórką, najlepiej więc nie obierać ich tylko porządnie wyczyścić ;)

Wartości odżywcze topinamburu surowego (w 100 g)

Wartość energetyczna - 73 kcal
Białko ogółem - 2 g
Tłuszcz - 0,01 g
Węglowodany - 17,44 g (w tym cukry proste 9.60)
Błonnik - 1,6 g

Witaminy

Witamina C – 4 mg
Tiamina – 0,200 mg
Ryboflawina – 0,060 mg
Niacyna - 1,300 mg
Witamina B6  - 0,077 mg
Kwas foliowy -  13 µg
Witamina A – 20 IU
Witamina E – 0,19 mg
Witamina K - 0,1 µg

Minerały

Wapń – 14 mg
Żelazo - 3,40 mg 
Magnez - 17 mg
Fosfor - 78 mg 
Potas - 429 mg
Sód – 4 mg 
Cynk - 0,12 mg


Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference


Gdzie można kupić topinambur ?

Znaleść topinambur można w niektórych supermarketach, niestety tam zazwyczaj cena powala. Jeśli nie masz możliwości uprawiać go sam nie ma co się martwić, na szczęście można go zamówić online bezpośrednio u rolnika w bardzo atrakcyjnej cenie.

Jeśli zaciekawił Cię artykuł o topinamburze i nadal jesteś głodny wiedzy KLIKNIJ TUTAJ




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

30 letnia bardzo rozgadana i uparta kobieta. Tak bym mogła opisać siebie w wielkim skrócie. Niecały rok temu zdiagnozowano u mnie Hashimoto. Co dzień odkrywam i czytam coś nowego na temat mojej choroby. Chciałabym się tutaj z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami i opiniami.

Starsze posty

[recentposts]

Losowe posty

[randomposts]