czwartek, 24 sierpnia 2017

Chłodnik, zupa która bywa zbawieniem na gorące dni

Po długiej przerwie w pisaniu i wielu odbytych podróżach w końcu trafiłam do rodzinnego domu i najdroższej memu sercu osobie, czyli do Mamy. Jak wiadomo nasze Mamy to nasz skarb i całe życie można się od nich czegoś dobrego nauczyć.

Nigdy nie miałam okazji zrobić chłodnik, upały jakie zastałam w Polsce aż prosiły się o coś, co poprawi samopoczucie i doda energii.


Czy wiesz, że buraki mają właściwości lecznicze?


  • Obniżają ciśnienie krwi
  • Spowalniają starzenie komórek
  • Zapobiega występowaniu nowotworów
  • Uwalniają od zgagi
  • Pozwalają unormować poziom cholesterolu
  • Wzmacniają odporność
  • Mają swoje zastosowanie w problemach z otyłością ponieważ zawierają dużą dawkę błonnika co daje długie uczucie sytości. Ma również korzystny wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej i przyśpiesza przemianę materii
  • Pomagają przy problemach ze snem i stresem
  • Wzmacniają koncentrację i refleks
  • Są naturalnym środkiem wspomagającym detoks organizmu, pozwalają pozbyć się z organizmu metali ciężkich



Składniki chłodnika:

  • Pęczek małych buraczków z liśćmi, lub 3 zwykłe buraki
  • Pęczek rzodkiewki
  • 2 mniejsze ogórki zielone lub jeden duży
  • 2 ząbki czosnku
  • Jogurt naturalny 
  • Szczypta cukru
  • Łyżka octu lub soku z cytryny
  • Zielona pietruszka
  • Koperek
  • Sól
  • Pieprz 


Przygotowanie

Buraczki należy umyć, zaś liście drobno posiekać. Buraczki najlepiej zetrzeć na "grubej" tarce.
Gotować buraczki w około 2 litrach wody (garnek średniej wielkości). Posolić, dodać szczyptę cukru i łyżeczkę octu lub cytrynę.
Po lekkim wystudzeniu dodać pokrojoną rzodkiewkę i zielone ogórki, następnie Dodać do smaku zieloną pietruszkę, koperek i jogurt. Wymieszać wszystko i schłodzić. Chętni mogą dodać ugotowane ziemniaki. Jako, że lubię eksperymentować, dodałam trochę wody z kiszonych ogórków, która nadała zupie kwaskowaty smak, jaki osobiście bardzo lubię.



WARTO PRZECZYTAĆ                                                                                                                             



Wartości odżywcze buraków (na 100g) surowych/ugotowanych 

Wartości energetyczna - 43/44 kcal
Białko ogólem - 1,61/1.68 g
Tłuszcz - 0,17/0,18 g
Węglowodany - 9,56/9.96
Błonnik - 2,8/2,0 g

Witaminy

Witamina C - 4,9/3,6 mg
Tiamina - 0.031/0,027 mg
Ryboflawina - 0,040
Niacyna - 0.334/0,331 mg
Witamina B6 - 0,067
Kwas foliowy - 109/80 µg
Witamina A - 33/35 IU
Witamina E - 0,04
Witamina K - 0,2

Minerały

Wapń - 16 mg
Żelazo - 0,80 mg
Magnez - 23 mg
Fosfor - 40/38 mg
Potas - 325/305 mg
Sód - 78 mg
Cynk 78mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

2 komentarze:

  1. Muszę koniecznie spróbować:) pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam gorąco, chociaż jest chłodny ;-)

      Usuń

O mnie

30 letnia bardzo rozgadana i uparta kobieta. Tak bym mogła opisać siebie w wielkim skrócie. Niecały rok temu zdiagnozowano u mnie Hashimoto. Co dzień odkrywam i czytam coś nowego na temat mojej choroby. Chciałabym się tutaj z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami i opiniami.

Starsze posty

[recentposts]

Losowe posty

[randomposts]