czwartek, 18 stycznia 2018

Problemy z koncentracją i pamięcią - jak sobie z tym radzić ?

Wiele osób chorujących na tarczycę i Hashimoto narzeka na problemy z koncentracją i pamięcią, a ja nie należałam do wyjątków.
Przed rozwinięciem się choroby miałam pamięć absolutną, potrafiłam opisać ze szczegółami sytuację z przed wielu lat - kto mnie poznał, nie raz tego doświadczył ;) Żaden detal mi nie mógł umknąć, dlatego gdy choroba rozwijała się bez mojej wiedzy myślałam, że oszaleje!
Stan zapalny był bardzo poważny, wynik przeciwciała wynosił ponad 6 tysięcy. Przeciwciała nie tylko "przyczepiają" się do tarczycy ale również do móżdżku.



W literaturze medycznej jest opisana choroba autoimmunologiczna móżdżku i zwana jest ona ataksją glutenową. Większość chorujących na Hashimoto albo posiada gen odpowiadający za celiakie albo ma różny stopień nietolerancji na gluten. Defekt ten powoduje problemy z równowagą, jeśli chcesz to sprawdzić wystarczy zrobić mały tekst równowagi i spróbować przejść po lini prostej z zamkniętymi oczami kładąc stopę przed stopą.
Jest to jednak 1/3 badanych, reszta mimo odstawienia glutenu nadal może mieć takie symptomy.

Sama dieta nie wystarczy !

Jeśli jesteś na diecie, suplementujesz się, zażywasz selen albo zajadasz się orzechami brazylijskimi. Twoje wyniki się poprawiają a przeciwciała spadły, a Ty nadal czujesz, że problem nie zniknął. Pamięć ciągle szwankuje a koordynacja ruchowa także się nie poprawia oznacza to, że po po prostu musisz poćwiczyć swój mózg i mięśnie. Gdy człowieka dopadnie Hashimoto, często narzekamy na brak siły na cokolwiek, stan depresyjny, kiepską kondycje, problemy oddechowe.
Gdy przestajemy się ruszać nasz organizm najzwyczajniej odwyknie od ruchu.


Co zrobić by poprawić swoją koordynację ruchową ?

Zdecydowanie na pierwszym miejscu jest pływanie.

Podczas pływania angażujemy praktycznie każdy mięsień, a nie obciążamy stawów. Nikt nie powiedział, że trzeba być sportowym pływakiem, który robi po 60 okrążeń bez zatrzymania się. Rób tyle, ile potrafisz, z czasem sama się przekonasz, że było warto gdy zamiast 3 długości przepłyniesz 10, Twoja kondycja i koordynacja ruchowa znacznie się poprawi, bądź tylko konsekwentna (konsekwentny) !:) Jeśli ciężko Ci zmobilizować się, zabierz ze sobą partnera lub przyjaciela, niech Ci dopinguje i pomoże Ci w chęci do działania.Wszystko małymi krokami, sukces jest tam gdzie robi się jakikolwiek krok na przód.

Na drugim miejscu jest u mnie jazda na rowerze.


Kolejny świetny sport, który można wykonywać w swoim tępie, a który świetnie poprawia wydolność oddechową. Jazda na rowerze to przede wszystkim koordynacja nóg , ani się obejrzysz, a szybko zauważysz, że Twoja kondycja jest lepsza, bądź tylko konsekwentny w działaniu. Na szczęście jest to sport, który można również uprawiać zimą i nie koniecznie na zewnątrz, także nie szukaj wymówek;-)





Na trzecim energicznym miejscu stawiam skakankę.

Ten łatwo dostępny i niedrogi sprzęt niedość, że świetnie można spalić kalorie, to ma bardzo korzystny wpływ na naszą kondycję oraz rewelacyjnie poprawia nasze krążenie i koordynację ruchową. Na rynku można dostać skakanki z licznikiem i przekonać się, ile skoków potrafimy zrobić i porównać z czasem jakie postępy robimy. Nie forsuj się, nie zniechęcaj, rób tyle ile potrafisz, wszystko przyjdzie z czasem, trochę cierpliwości.




Czwarte miejsce, chociaż jak dla mnie równie ważne z innymi, stawiam ćwiczenia na drabince koordynacyjnej 
źródło:www.asport.pl


Drabinka koordynacyjna to jeden z najlepszych sprzętów treningowych. Kształtuje i poprawia koordynację pozytywnie wpływa również na równowagę i szybkość. Pamiętaj by podczas ćwiczeń starać się jak najkrócej stawiać nogi na ziemi ;-) Ćwicząc na drabince przyzwyczajamy nasze ciało do szybkiej reakcji. Można potraktować to jak fajna zabawę, ze znajomymi lub dziećmi. Na rynku jest tego cała masa, i nie jest to drogi sprzęt, występuje w wielu wariacjach.



Jak ćwiczyć swój mózg ?



Pierwszym krokiem do polepszenia pracy mózgu jest umiejętność odprężenia, na pewno nie raz zdarzyło Ci skupiać się nad czymś i za wszelką cenę starać sobie przypomnieć pewien szczegół, a po pewnym czasie gdy już o tym nie myślisz, jesteś spokojniejszy, po prostu sobie to przypominasz bez większego wysiłku. Dlatego bardzo ważna jest umiejętność relaksowania i odpoczynku. Zrób coś dla siebie co sprawia, że się relaksujesz, ja preferuje ciepłą kąpiel ;-)

Napewno zastanawiasz się czym może być trening umysłu ?  Może to być gra taka np. jak szachy, czy gry literowe, nauczenie się wiersza lub długiej listy zakupów na pamięć ;)
Najważniejsze by zadanie było odmienne od tego co robisz na codzień, stawiaj sobie wyzwania ! To ważne by ćwiczenia się nie nudziły zbyt szybko. Możesz np. jeśli jesteś prawo ręczny spróbować używać lewej ręki do codziennych czynności takich jak mycie zębów, czesanie włosów. Poprzez używanie niedominującej dłoni stymulujesz komunikację pomiędzy dwoma półkulami mózgu, co poprawia zdolności umysłowe i równowagę fizyczną. Aby w pełni wykorzystać obie półkule warto również pomyśleć o zajęciach z jogi lub tai-chi.

Doskonałą formą treningu umysłu jest również nauka języków obcych!
Wiadomo nie od dziś, że nauka języków jest bardzo przydatna, lecz zapał do nauki bardzo szybko znika - najczęstszym powodem jest brak możliwości wykorzystania go w praktyce. Każdemu polecam darmowe aplikację do nauki języków na urządzenia mobilne (np Memrise) - nie tylko "przypominacze" zmobilizują nas do regularnej nauki, co zdyscyplinują nas do planowania dnia. Nie zaczynaj nigdy od najwyższej poprzeczki, ja z narzeczonym zaczynaliśmy od 30 minutowych powtórek z angielskiego, a obecnie dorzuciliśmy na start język hiszpański. Wraz z postępem wydłużamy czas do 1h Angielskiego i 30 minut Hiszpańskiego.

Pamiętaj! Jakąkolwiek formę ćwiczeń wybierzesz staraj się nagradzać swoje działania, a dodatkowo stwórz plan swoich i ćwiczeń na pewno pomoże Ci to by mieć więcej motywacji!


Jeśli powyższe ćwiczenia dla umysłu nie przypadły Ci do gustu, a lubisz korzystać z telefonu, również możesz go wykorzystać w bardzo produktywny sposób. Polecam aplikację na telefon bądź tablet, te które sama sprawdzałam i testowałam  min. WordBrain, 2048, PUSH&POP, Memorando, Spot it! Dostępne także w wersji karcianej jako Dobble w wersji dla młodszych i starszych, sama posiadam te karty, są świetne, gwarancja dobrej zabawy.
Z gier towarzyskich mogę z czystym sumieniem polecić również Bananagrams Party. Jest to gra podobna do skrabli ale tylko w podstawowych zasadach , Bananagrams to gra na tyle ciekawa, że każdy gracz tworzy własną krzyżówkę bez planszy. Gra pozwala ćwiczyć umysł, pobudza kreatywność i zmusza szare komórki do działania.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Bardzo rozgadana i uparta kobieta. Tak bym mogła opisać siebie w wielkim skrócie. Na początku 2016 roku zdiagnozowano u mnie Hashimoto - od tego czasu, moje życie zmieniło się o 180 stopni. Co dzień odkrywam i czytam coś nowego na temat mojej choroby. Chciałabym się tutaj z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami i opiniami.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *